در سال‌های اخیر به دلیل گسترش و  توسعه بیش از حد اینترنت و فضای وب، بستر مناسبی برای افراد زیادی پدید  آمده است تا بتوانند به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و  مجموعه‌ها، کسب درآمد داشته باشند.
هر  فردی خیلی راحت می‌تواند در هر نقطه‌ای که باشد و فقط با دسترسی به  اینترنت با افراد مختلفی که نیاز به همکاری با نیرویی به صورت دورکاری  دارند، ارتباط داشته باشد و پروژه‌های مختلفی را بر اساس نیاز آن‌ها و  مهارت خود انجام دهد که به آن آزادکاری یا فریلنسرینگ می‌گویند.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر  به شخصی می‌گویند که بدون نیاز و بدون وابستگی به شرکت، سازمان و یا کسب و  کار دیگری، حرفه و تخصص خود را به صورت جداگانه و فردی برای مجموعه‌های  مختلف انجام می‌دهد و با توجه به تخصص خود و یا نیاز مجموعه‌ها، کارفرمای  خود را در هر زمانی که بخواهد عوض می‌کند. همچنین می‌تواند در یک لحظه  چندین کارفرما داشته باشد.
فریلنسر می‌تواند یک شغل تمام وقت و یا پاره وقت برای خود داشته باشد و در هر مکان و هر زمانی کار خود را انجام دهد.
برخی فریلنسرها توسط شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف به هم معرفی می‌شوند و برخی دیگر از طریق وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها، فعالیت می‌کنند.

مزایای فریلنسرینگ ؟

آن‌ها مدیر خودشان  هستند، آزادانه برای خود کار می‌کنند، کسی نظارت مستقیم بر کار آن‌ها ندارد  و در هر زمانی از روز که بخواهند می‌توانند کار خود را انجام دهند، حتی  نیمه‌های شب.

در هر مکانی که دوست داشته باشد می‌تواند کار خود را انجام دهد.

می‌تواند یک درآمد دلخواه و مشخص را برای خود تعیین کند و در هر ماه با توجه به نیاز شخصی خود، درخواست پروژه و انجام کار دهد.

نیاز به رفت و آمد به محل کار ندارند

زمان انجام کار برایشان انعطاف‌پذیر است

عوامل مزاحم برای‌شان وجود ندارد

به کارهای روزانه و شخصی خود می‌توانند برسند

توانایی بروز خلاقیت دارند

اختیار عمل بالا دارند

تنوع کاری بالا دارند

نحوه شروع کار به عنوان یک فریلنسر

برای اینکه کسی بتواند به عنوان یک فریلنسر کار کند، باید توانمندی‌ها و مهارت‌هایی جهت ارائه به مشتریان احتمالی خود، داشته باشد.

بعد از اینکه مهارت و شغل خود را انتخاب کرد، باید از طریق یک برنامه مربوط به  کسب و کار، سایت‌های اینترنتی و یا حتی از طریق صفحات مجازی، کارش را  معرفی کند.

وب‌سایت‌هایی  وجود دارند که به افراد این فرصت را می‌دهند تا خود و مهارت‌هایشان را  معرفی کنند و نمونه کارهایشان را در آنجا ثبت کنند تا کارفرمایان بتوانند  آن‌ها را بر اساس نیازهای مجموعه خود انتخاب نمایند.

آن‌ها می‌توانند در همه شبکه‌های اجتماعی کارشان را معرفی کنند، اما یک پروفایل لینکداین می‌تواند بسیار مفید باشد چون به عنوان یک رزومه آنلاین برای آن‌ها عمل  می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که کارفرمایان حرفه‌ای از لینکداین  استفاده می‌کنند، چون منبع خوبی برای پیدا کردن کارهای انجام شده توسط یک  فریلنسر می‌باشد.

هر فریلنسر نیازمند یک شماره موبایل یا شماره تلفنی است که مختص به کارش باشد و بتواند در اختیار کارفرمایان قرار دهد.

ناسب نیز می‌تواند در دریافت پروژه‌های متعدد برای آن‌ها مفید باشد.

با مطالعه و فراهم کردن موارد گفته شده و کشف مهارت‌های شخصی، هر کسی می‌تواند یک فریلنسر موفق باشد.

فریلنسرها چگونه به موفقیت می‌رسند؟

شخصی که به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کند، می‌تواند برای خود کار کند و  در آن واحد چندین کارفرما داشته باشد. برای اینکه کسی بتواند یک فریلنسر  خوب باشد، لازم است بازاریابی را هم بلد باشد تا بتواند با بازاریابی، پروژه‌های مختلفی را کسب کند.  البته در ابتدا لازم است یک رزومه کامل از توانمندی‌ها و مهارت‌هایش آماده  کند و بهتر است که نمونه‌های کاری و تجربه‌های کاری او نیز در این رزومه  باشند.

نکاتی که درباره فریلنسرینگ باید بدانید؟

فریلنسرها به استقلال  خود افتخار می‌کنند. ولی در واقع حقیقت این است که استقلال تنها مزیت خود اشتغالی نیست. آزادی در انتخاب مردم یا کسب و کارهایی که برای آن‌ها کار  می‌کنند، انتخاب اینکه چه کاری را انجام دهند، با چه کسانی کار کنند و چه  زمان‌هایی کار کنند، از ویژگی‌های اصلی فریلنسریگ می‌باشد. همچنین آن‌ها  آزادند که شرایط قرارداد را نیز تغییر دهند.

شناسایی  و تلاش برای انجام پروژه‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برند و همچنین همکاری  کردن با افرادی که به آن‌ها احترام می‌گذارند و به آن‌ها پاداش می‌دهند،  یکی دیگر از مزایای فریلنسر بودن می‌باشد و می‌تواند در میزان موفقیت آنها  تاثیر بسزایی داشته باشد.

باید با خودشان تکرار کنند که "من می‌خواهم با افراد و شرکت‌هایی کار کنم که  باعث موفقیت من می‌شوند" و البته به همان اندازه نیز مهم است که آن‌ها هم  در راستای موفقیت مشتریانشان تلاش کنند. این معادله بر اساس معاملات  منصفانه، ارتباطات روشن و احترام متقابل شکل می‌گیرد.

هر  فریلنسر مسئول سطح تعاملات خود با دیگران است، چه در زندگی واقعی و چه در  شبکه‌های اجتماعی. اگر آن‌ها افراد موجود در شبکه خود را دوست ندارند یا  احترامی که می‌خواهند را از آن‌ها دریافت نمی‌کنند یا از این ارتباط لذت  نمی‌برند، این انتخابی است که خودشان در فعالیت‌های روزانه خود انجام  می‌دهند. آن‌ها بایستی کنترل سیستمی که در آن به عنوان فریلنسر مشغولند را  به دست بگیرند.

اگر  فریلنسر متوجه شود که مشتریان طرف معامله با او، به طور مرتب و به هر نحوی  موجب اضطرابش می‌شوند، وقت آن است که رویکرد خود را دوباره بررسی کند.

نکته:  فریلنسر باید توجه داشته باشد که اگر به طور مرتب از مشتریانش آسیب دید،  حتماً اشتباهی در استراتژی خودش وجود دارد و این مشکل فقط مربوط به مشتریان  نیست.
شرکت در کنفرانس‌های روانشناسی به آن‌ها در کارشان انرژی و روشنگری می‌بخشد.
 
ارسال نوشته‌های تشکرآمیز، بهترین ابزار موجود برای حفظ مشتری و توسعه کسب و کار است، زیرا قدردانی همیشه خوب و سازنده است.
 
خلاق بودن برای تکمیل موفقیت و رضایت در کسب و کار آن‌ها، کاملاً ضروری است.
 
باید تلاش کنند که از کانال‌های رسمی و یا غیررسمی، هر روز چیز جدیدی یاد بگیرند.
 
همیشه باید از ایده‌ها و تشکیلات شرکت‌هایی که شانس کار کردن با آن‌ها را پیدا می‌کنند، الهام بگیرند.
 
اگر آن‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند، مشتریان هم کارشان را به درستی انجام نخواهند داد.
 
هرگز مسائل منفی شغلی را به خود نگرفته و آن‌را شخصی نکنند.
 
در  طول کار هر فریلنسر، قطعاً زمان‌هایی پیش می‌آید که مشتریان پولدار و  بزرگی را از دست بدهند. پس باید از لحاظ ذهنی و مالی آمادگی برخورد با این  مساله را داشته باشند. پول‌هایی را برای روز مبادا و پرداخت قبوض و  صورتحساب کنار بگذارند.
 
هرگز  نمی‌توان راهی را به عنوان بهترین راه کسب و کار برای یک فریلنسر مشخص  کرد. آن‌ها باید کارهایی را که به دردشان می‌خورند، پیدا کنند. همچنین باید  به درس‌هایی که در طول فعالیت در این حرفه یاد می‌گیرند، توجه کنند. این  درس‌ها شامل تجربیات متنوع بوده و به معنی شکست و موفقیت است.
 
ارجاع  کار از کارفرما به فریلنسر، فعالیت را برای آن‌ها ساده‌تر و سودآور‌تر  می‌کند، اما این موضوع یک شبه، به طور تصادفی یا صرفاً به خاطر استعدادهای  آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.
 
هیچ‌گاه  نباید بر روی کیفیت کار با کسی مذاکره کرد. چون این وظیفه هر فریلنسر است  که کار با کیفیت انجام دهد و تنها زمان تحویل و هزینه قابل مذاکره می‌باشد.
 
فریلنسرها هر ساله در این بازی بهتر می‌شوند. در واقع گرفتن تصمیمات خوب بیشتر و تصمیمات بد کمتر خود شبیه یک مسابقه است.
 
بهترین  چیز در جهان، داشتن روابط دراز مدت با مشتریانی است که به سادگی و راحتی  برای پیشبرد کارهایشان هزینه می‌کنند. پس فریلنسرها باید تلاش خود را بر  روی ارتباط پیدا کردن با این افراد متمرکز کنند.